Hvordan returnere varer
Retur på 1-2-3. Enkelt og gratis!
Har du mottatt en gave, se Tips til deg som har mottatt en gave. For å opprette retur som ikke er gave, klikk "Opprett returlapp" under og følg instruksjonene.
Vanlig stilte spørsmål om retur
Returlappen skal klistres på pakken og sendes til oss med Posten/Bring omkostningsfritt. Husk at du får en innleveringskvittering retursendingen. Dette er viktig hvis pakken blir borte! Du kan følge med på sporingen av din retur for å se når vi mottar den.
Varebytte
Trykk på linken for å lage din egen returlapp.
Ønsker du å bytte en eller flere varer på din ordre, har du 2 alternativer.
- Huk av for varebytte på varen eller varene du ønsker å bytte. Bruk kommentarfeltet til å opplyse om hva du ønsker med returen, hvilken strl du ønsker å bytte til, farge etc. Ved denne løsningen må man ta postgang og behandlingstid i betraktning. Fra vi mottar varen din har vi 3-5 arbeidsdager for behandling. Merk at vi ikke reserverer varen eller varene du ønsker å bytte til, frem til returen er behandlet.
Bytte av størrelse eller farge gjør vi til samme pris som opprinnelig bestilling slik at det ikke blir noe nytt betalingsdokument. Dersom du har bestilt med faktura fra Klarna ber vi deg om å betale den fakturaen du alt har mottatt da ingen ny vil bli utstedt. Vi kan ikke bytte mot mellomlegg så dersom du ønsker en dyrere vare ber vi deg bestille denne på egenhånd og vi vil refundere din retur. Om ønsket størrelse ikke er tilgjengelig blir du refundert for varen om ikke annet er spesifisert i kommentarfeltet på returlappen. - Alternativ nummer to, er å legge bestilling idag, på ny størrelse eller farge, slik at denne ordren blir pakket og sendt omgående. Dette er den raskeste metoden.
Varen eller varene du allerede har, sender du bare som vanlig retur og huker av for refundering. Pengene eller fakturaen blir kreditert/justert når returen din er behandlet. Dersom prisen har endret seg, ta gjerne kontakt med kundeservice ved å sende en mail til [email protected]. Oppgi ordrenummeret på den nye bestillingen, så vil vi korrigere prisen slik at den matcher den første bestillingen. Fakturaen vil da bli justert, eller om du har betalt med kort eller Vipps vil mellomlegget bli refundert. Merk at vi ikke refunderer fraktkostnaden på ny ordre dersom du velger dette alternativet.
Retur av en gave jeg har fått eller kjøpt
Dersom du har kjøpt eller mottatt en gave og ikke har noen konto hos Fjellsport.no, vennligst se Gaveinfo og byttelapp.
Hvor lang behandlingstid er det?
Normal behandlingstid er ca 3-5 dager. I perioder med stor pågang kan behandlingstiden være noe lenger, og vi forsøker å oppdatere med gjeldene behandlingstider her. For reklamasjon vil behandlingstid variere da hver sak er unik og vil løses i samsvar med leverandøren.
Når jeg blir jeg refundert?
Tilbakeføring av kjøpesum avhenger av betalingsmetoden du valgte for å betale for ordren.
Klarna faktura
Valgte du å betale med faktura fra klarna og vi behandler din retur innenfor 30 dager fra kjøpstidpunktet, vil varen(e) bli kreditert fakturaen. Klarna sender så en oppdatert faktura til deg på e-post. Returnerer du alle varene på ordren, vil hele fakturaen bli kreditert. Returnerer du varer etter at faktura har forfalt, må du betalte fakturaen. Klarna vil da ta kontakt med deg for å få ditt kontonummer for tilbakeføring av innbetalt beløp.
For mer om tilbakebetaling fra Klarna, se https://www.klarna.com/no/kundeservice/hvor-lang-tid-tar-refusjoner/.
Kortbetaling
Betalte du med kort vil pengene tilbakeføres til kortet du benyttet ved bestilling. Transaksjonen vil ta mellom fra 5 - 7 virkedager, men kan avhenge av bank og korttype.
Vipps
Betalte du med Vipps kort vil pengene tilbakeføres til kortet du benyttet i Vipps-app'en ved bestilling. Transaksjonen vil ta mellom fra 5 - 7 virkedager, men kan avhenge av bank og korttype.
Gavekort
Hvis du foretar en retur på et kjøp betalt med gavekort, får du det samme beløpet refundert på det samme gavekortet. Du kan ikke få tilbake penger når varen opprinnelig var kjøpt med et gavekort.
Dersom du foretar en retur på en ordre som er betalt med både gavekort og et annet betalingsmiddel, som for eksempel Klarna eller Vipps, vil vi først tilbakebetale til dette betalingsmiddelet. Deretter refunderes det resterende beløpet til det samme gavekortet.
Feilsending
Dersom vi mot formodning skulle ha sendt deg feil vare er det fint om du tar kontakt med oss slik at vi kan ordne korrekt vare så fort som mulig. Den feilsendte varen sender du enkelt i retur og merker returen med feilsending.
Angrerett og 100 dagers åpent kjøp
Om du ønsker å angre på kjøpet ditt har du alltid 14 kalenderdager fra siste vare er mottatt. Det er angrerettloven som regulerer plikter og rettigheter mellom forbruker og næringsdrivende.
Angrerettloven gir deg som privatperson rett til, uten ekstra kostnad, å sjekke produktet før det returneres innenfor angreretten. Er produktet kun prøvd eller sjekket på samme måte som man kan gjøre i en alminnelig butikk, så skal kunden ha hele kjøpesummen og frakt til kunden tilbakebetalt. Er produktet brukt (i angrerettsperioden) og dette har ført til en verdireduksjon på varen, vil foretaket gjøre et fradrag i kjøpesummen tilsvarende varens objektivt reduserte verdi, før resten av kjøpesummen og frakt til kunden tilbakebetales. Dokumentasjon på uforsvarlig og unødvendig undersøkelse av produktet som medfører verdireduksjon vil bli sendt forbruker pr epost.
Vi ber om at du ikke fjerner merkelapper samt behandler originalemballasjen/salgsforpakning godt.
For tilvirkningskjøp som ski og bindinger der vi har montert disse for deg, gjelder ikke angreretten da varene er spesialtilpasset deg som bruker og er dermed ikke å anse som en vare vi kan selge som ny.
For at angreretten skal være gjeldene, må du gjøre en aktiv handling. Dette betyr i praksis at du ikke er påkrevd å løse ut sendingen ved for eksempel ordre som er sendt i postoppkrav, men du må selv be transportøren sende varen i retur til oss og du må selv betale returkostnadene. Hvis pakker kommer i retur til oss fordi du ikke henter den eller utfører en aktiv handling (ref punkt over) vil du bli ilagt et gebyr på kr. 500,- + frakt og returfrakt. Dette faktureres deg separat.
Dette er en "fornorsket versjon" - for fullstendig versjon, se våre Kjøpsvilkår.
I tillegg til angreretten tilbyr Fjellsport.no deg som kunde 100 dager åpent kjøp! Det er slik at du kan føle det 100% sikker på ditt kjøp og er veldig kjekt når du er usikker på størrelse.
Åpent kjøp gjelder i 100 dager fra du mottok varen forutsatt at varen kan selges som ny. Dette innebærer at varen skal være uten synlige bruksskader (prøv gjerne for eksempel sekken eller støvlene innendørs) eller annen slitasje. Alle orginale merkelapper må være intakt og henge på produktet, og originalemballasjen må følge med. Vennligst ikke sett tape, frimerker, etiketter eller lignende direkte på originalforpakningen - da blir den skadet og taper seg i verdi. Husk å pakke din retur slik at den ikke skades under transport!
Åpent kjøp gjelder naturligvis ikke varer som av helse- eller hygieneårsaker ikke kan selges på nytt (eks: sikkerhetsutstyr innen klatring, undertøy og kroppsnært treningstøy) eller som er forseglet (eks: GPS-kart, minnekort mm). Er du i tvil, ta kontakt med oss først. Varer som har "best før"-dato (mat og kosttilskudd) gjelder ikke åpent kjøp - vi anbefaler heller å spise opp disse varene.
For tilvirkningskjøp som ski og bindinger der vi har montert disse for deg, gjelder ikke Åpent Kjøp da varene er spesialtilpasset deg som bruker og er dermed ikke å anse som en vare vi kan selge som ny.
Angreretten gjelder ikke for følgende
- Digitalt innhold på minnebrikker, CD- og DVD-plater når forseglingen på det fysiske produktet er brutt
- Forseglede varer som ikke er egnet for retur av helsevernmessige eller hygieniske årsaker og hvor forseglingen er brutt etter levering (eks sikkerhetsutstyr innen klatring, undertøy og kroppsnært treningstøy)
- Original emballasje må være inntakt for at full angrerett skal gjelde. Kan vi ikke selge varen som ny, vil egne regler i angrerettloven tre inn og beløpet som eventuelt refunderes vil bli avkortet etter produkts verdiforringelse.
- Varer som er fremstilt etter kundens spesifikasjoner, såkalt tilvirkningskjøp, (eks tau kuttet på spesifikasjon, ski og bindinger montert på disse)
- Varer som forringes eller raskt går ut på dato (eks mat og kosttilskudd)
- Varer med personlig preg
Ta gjerne kontakt med oss dersom du er i tvil eller har noen spørsmål rundt angreretten.